تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
hamburger
تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
از کجا بفهمیم باتری گوشی خراب است؟

از کجا بفهمیم باتری گوشی خراب است؟

یکی از مواردی که کاربران گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی به روی آن حساس هستند موضوع سلامت باتری و کم شدن درصد آن است. در ایفون‌ها شما می‌توانید این درصد را به شکل دقیق مشاهده کنید و در سایر برندها نیز می‌توانید از طریق روش‌های موجود وضعیت سلامت باتری را دنبال کنید. اما آیا می‌دانید علائم خراب شدن باتری گوشی چه مواردی هستند؟ آیا می‌دانید چگونه باید طول عمر باتری را زیاد کنید؟ در ادامه همراه کسری پارس باشید تا به طور کامل به بحث باتری گوشی بپردازیم.

تعمیرات گوشی در برندهای مختلف در کسری پارس

آیا می‌توان از خراب شدن باتری گوشی جلوگیری کرد؟

بگذارید همین ابتدا خیالتان را کاملا راحت کنم، باتری گوشی در هر صورت خراب می‌شود و هیچ راهی برای جلوگیری از این اتفاق وجود ندارد. باتری گوشی به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهد و برای مدت زمان کمتری می‌تواند دوام بیاورد. البته راه‌هایی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید سلامت باتری را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارید.

آیا باتری خراب به گوشی صدمه میزند؟

اول از همه باید بدانید که باتری خراب خطرناک است و احتمال انفجار آن به هنگام شارژ وجود دارد. پس مهم‌تر از این که گوشی خراب می‌شود یا خیر برای سلامت خود باید باتری خراب و باد کرده را هر چه سریع‌تر تعویض کنید.

آیا باتری خراب به گوشی صدمه میزند؟

نکته دوم این که باتری خراب می‌تواند باعث آسیب به خود گوشی شود. برای نمونه باتری باد کرده می‌تواند باعث فشار به صفحه نمایش و خرابی این بخش شود. همچنین دمای بالایی که یک باتری خراب ایجاد می‌کند، می‌تواند به خرابی قطعات دیگر منجر شود. پس حتما باتری خراب گوشی را در اولین فرصت تعویض کنید.

بیشتر بخوانید

علائم خرابی سوکت شارژ گوشی

علائم خرابی باتری گوشی

با مشاهده علائم گفته شده در ادامه باید به سلامت باتری خود شک کنید. البته در بخش بعدی کد تشخیص سالم بودن باتری و روش مشاهده وضعیت باتری را به شما آموزش می‌دهیم.

گوشی شارژ نمی‌شود

شارژ نشدن گوشی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از خرابی درگاه شارژ گرفته تا فلت شارژ یا حتی خراب بودن شارژر گوشی، اما قطعا یکی از دلایل این اتفاق خراب بودن باتری است. زمانی که باتری خراب می‌شود دیگر نمی‌تواند جریان لازم را دریافت کند و شارژ شود. در مطلب دلایل شارژ نشدن گوشی بیشتر به ابن موضوع پرداخته ایم

گوشی دیر شارژ می‌شود

دیر شارژ شدن گوشی نیز می‌تواند یکی از دلایل دیگر برای خرابی باتری به حساب بیاید. برای نمونه اگر همیشه زمان شارژ گوشی شما 2 ساعت بوده ولی به تازگی این مدت به 3 ساعت یا بیشتر رسیده است (با فرض ثابت بودن شارژر البته) این می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی باتری شما باشد.

شارژ زود خالی می‌شود

شارژ زود خالی می‌شود

همه ما این تجربه را داریم که باتری گوشی در ابتدا مدت زمان زیادی را دوام می‌آورد و به مرور عملکرد آن ضعیف‌تر می‌شود. گذشته از این موضوع اما گاهی باتری گوشی مدت زمان بسیار کمی دوام می‌آورد و مثلا اسکرین تایم شما از 6 ساعت به 3 ساعت یا کمتر می‌رسد. در صورت چنین اتفاقی به احتمال بسیار زیاد باتری خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

در نظر داشته باشید که تنظیمات اشتباه گوشی و روشن بودن ارتباطات گوشی نیز می‌تواند باعث به‌وجود آمدن این مشکل شود.

گوشی تا 100 درصد شارژ نمی‌شود

در حالت کلی باتری گوشی باید تا 100 درصد شارژ شود، مگر در حالتی که شما خودتان از طریق نرم افزار آن را محدود کرده باشید. اگر گوشی شما تا 100 درصد شارژ نمی‌شود یک بار آن را ری‌استارت کنید و در صورت حل نشدن مشکل به احتمال قوی باید به فکر تعویض باتری باشید.

تمام روش های افزایش عمر موبایل:

چگونه عمر گوشی موبایل را افزایش دهیم

گوشی هنگام شارژ بیش از حد داغ می‌شود

گوشی هنگام شارژ بیش از حد داغ می‌شود

داغ شدن گوشی به هنگام شارژ شدن امری طبیعی به حساب می‌آید اما نه بیش از حد! اگر گوشی شما به شکل غیر معقولی در هنگام شارژ شدن داغ می‌شود و گوشی را چند سالی است که دارید به احتمال زیاد باتری آن خراب شده است.

بیشتر بخوانید

نحوه جلوگیری از داغ شدن گوشی 

باد کردن پشت گوشی

اگر قاب پشتی گوشی شما از بدنه جدا شده و به اصطلاح باد کرده است قطعا دلیل آن را می‌توان خرابی باتری و باد کردن آن دانست. در صورت مشاهده چنین موضوعی حتما به فکر تهیه باتری جدید باشید؛ چرا که باد کردن باتری می‌تواند خطرناک باشد.

خاموش شدن ناگهانی گوشی

اگر گوشی شما 3 سال یا بیشتر عمر دارد و به صورت ناگهانی خاموش می‌شود یکی از دلایل این موضوع می‌تواند مربوط به خرابی باتری باشد.

بیشتر بخوانید

چرا گوشی ناگهان خاموش می شود؟

کد تست سالم بودن باتری گوشی

برای مشاهده وضعیت باتری گوشی، الزامی به استفاده از نرم افزار تست باتری گوشی ندارید و می‌توانید برای رسیدن به این مهم از قابلیت‌های خود گوشی کمک بگیرید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم برای برندهای مختلف باید چه مسیری را پیش بروید.

اپل

مشاهده سلامت باتری در ایفون‌ها بسیار ساده است و تنها کافیست مسیر زیر را طی کنید.

اگر سلامت باتری شما بالای 80 درصد است طبق گفته اپل نیازی به تعویض باتری وجود ندارد اما اگر عدد سلامت باتری زیر 80 درصد است باید به فکر تعویض باتری باشید. البته که الزامی برای این کار وجود ندارد و بسیاری از کاربران تا سلامت باتری 70 درصد و حتی کمتر نیز از باتری استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید:

دلیل خالی شدن گوشی از شب تا صبح بدون استفاده

سامسونگ

در گوشی‌های سامسونگ نمی‌توانید مانند ایفون‌ها به شکل دقیق عدد سلامت باتری را مشاهده کنید. شما در کهکشانی‌ها تنها می‌توانید وضعیت سلامت باتری را ببینید و نه درصد دقیق آن را. طبق مراحل زیر می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید.

توجه داشته باشید که ممکن است گزینه Diagnostics برای شما در انتهای بخش Battery and Device care نمایش داده نشود و در چنین شرایطی ابتدا باید برنامه Samsung Members را از گوگل پلی یا گلکسی استور دانلود و نصب کنید. پس از نصب برنامه وارد آن شوید و از پایین صفحه گزینه Support را بزنید. حال از طریق گزینه Phone Diagnostics می‌توانید به گزینه‌های بالا دسترسی داشته باشید.

خدمات تعمیر موبایل سامسونگ در کسری پارس با گارانتی معتبر

شیائومی

برای تست کردن سلامت باتری شیائومی کافیست کد *#*#6485#*#* را شماره‌گیری کنید. سپس در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود مانند تصویر باید عبارت Good مشاهده شود.

روش‌های حفظ سلامت باتری

با انجام کارهای زیر می‌توانید سرعت افت باتری گوشی خود را تا حد زیادی کاهش دهید ولی در نهایت نمی‌توان از کم شدن سلامت باتری جلوگیری کرد.

باتری را بین 20 تا 80 شارژ کنید

به احتمال زیاد تعداد دفعات فراوانی این عبارت را شنیده‌اید که بهتر است باتری گوشی خود را بین 20 درصد تا 80 درصد شارژ کنید. این گفته کاملا درست است تا حدی که برخی از شرکت‌ها اجازه می‌دهند که شما از طریق تنظیمات شارژ شدن گوشی را محدود کنید.

زمانی که باتری زیر 20 درصد بیاید فشار زیادی بر آن وارد می‌شود و همین گفته در مورد شارژ بالای 80 یا 85 درصد نیز صدق می‌کند. در واقع زمانی که شما گوشی را تا 80 درصد شارژ می‌کنید به دلیل فشار کمتر به روی باتری، دیرتر سلامت آن کم می‌شود.

اگر گوشی سامسونگ دارید به بخش Battery & device care یا Battery بروید و به روی Battery کلیک کنید. حال به روی More Battery settings کلیک کنید و گزینه Protect battery را بزنید. با این کار شارژ شدن گوشی سامسونگی شما به 85 درصد محدود می‌شود و حتی گوشی در شارژ هم بماند بیشتر از این عدد شارژ نمی‌شود.

اگر ایفون سری 15 دارید هم می‌توانید کار مشابهی را انجام دهید ولی برای مدل‌های قبلی چنین امکانی وجود ندارد. اگر ایفون سری 15 دارید به تنظیمات و سپس بخش Battery بروید. سپس به روی Battery Health & Charging کلیک کنید و گزینه Charging Optimization را بزنید. در نهایت به روی گزینه 80% limit کلیک کنید.

 

 

از داغ شدن گوشی جلوگیری کنید

داغ شدن یکی از دلایل اصلی کم شدن سلامت باتری است. اگر با گوشی زیاد بازی می‌کنید به آن استراحت دهید تا دما بیش از حد افزایش پیدا نکند.

هنگام شارژ شدن گوشی با آن کار نکنید

به طور کلی شارژ شدن گوشی باعث داغ شدن آن می‌شود و اگر در این هنگام با آن کار کنید این داغ شدن تشدید می‌شود.

از شارژر اصلی استفاده کنید

گوشی‌های جدید دیگر شارژر درون جعبه ندارند و شما باید آداپتور را به صورت جداگانه تهیه کنید. همین موضوع باعث می‌شود تا بحث خرید شارژر اصلی و تقلبی داغ شود. حتما از جای معتبر شارژر خریداری کنید. آداپتور غیر اصل باعث خراب شدن باتری و کاهش سلامت آن می‌شود.

تنظیمات مراقبت از باتری را روشن کنید

شرکت‌ها عموما گزینه‌‌هایی را در تنظیمات قرار می‌دهند که شما از طریق آن می‌توانند برای مدت طولانی‌تری سلامت باتری را حفظ کنید. مثلا در گوشی سامسونگ گزینه Put unused apps to sleep و Adaptive battery را روشن کنید. در ایفون‌ها نیز گزینه Optimized Battery Charging را روشن کنید.

جمع بندی

در این مطلب به شما علائم خرابی باتری را توضیح دادیم و همچنین اشاره کردیم به چه ترتیب باید از وضعیت باتری خود اطلاع پیدا کنید. در نهایت هم اشاره کردیم که با رعایت چه مواردی می‌توانید طول عمر باتری را زیادتر کنید.

سوالات متداول

از کجا بفهمیم باتری گوشی خراب است؟ اگر باتری گوشی شارژ نمی‌شود یا خیلی زود خالی می‌شود و موارد این‌چنینی، به احتمال زیاد باتری گوشی شما خراب شده است. لیست تمامی علائم خرابی باتری را در بالا توضیح داده‌ایم.

سلامت باتری گوشی را چگونه چک کنیم؟ اگر ایفون دارید به راحتی از طریق تنظیمات بخش باتری می‌توانید سلامت آن را مشاهده کنید. برای سامسونگ و شیائومی نیز متن روش را توضیح داده‌ایم.

Comments are closed.

    1. مجید نوردوست گفت:

      🙂