تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
hamburger
تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
آیفون ۲۰ میلیونی؛ کلاهبرداری یا واقعیت؟

آیفون ۲۰ میلیونی؛ کلاهبرداری یا واقعیت؟

نوسان‌های قیمت موبایل و عدم واردات گوشی‌هایی مانند آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ باعث شده که برخی از گوشی‌ها باقیمت‌های عجیبی به فروش برسند. اگر در طول چند ماه گذشته به شبکه‌های اجتماعی سرزده باشید، حتما با آیفون ۲۰ میلیونی روبه‌رو شنیده‌اید. شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که ادعا می‌کنند با دریافت تنها ۲۰ میلیون تومان، آیفون ۱۳ اپل را در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

 

لیست قیمت عمده آیفون کسری پلاس را ببنید و خودتان مقایسه کنید.

 

با ۲۰ میلیون آیفون ۱۳ بخرید؟

موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که بر اساس گزارش‌های رسمی که توسط سازمان توسعه تجارت منتشر شده در حال حاضر آیفون‌های ۱۳ موجود در بازار ریپک و ریفرش شده‌ هستند. در واقع گوشی‌های آیفون ۱۳ را باید با این دید خریداری کرد که احتمالا گوشی آکبند و دست اول نیست. پس باید این ریسک را قبول کنید که احتمال دارد گوشی آیفون ۱۳ خریداری شده توسط شما تعمیر شده باشد.

عرضه مدل‌های جدیدتر آیفون مانند آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ باعث شده که تولید آیفون ۱۳ کم‌تر شود و تا مدتی دیگر هم فروش این گوشی در دنیا متوقف خواهد شد. ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ هم باعث می‌شود که تعداد گوشی‌های ریپک و ریفرش آیفون ۱۳ در بازار بیشتر از قبل شود.

در چنین شرایطی با فروش گوشی آیفون ۱۳ با قیمت ۲۰ میلیون تومان مواجه شده‌ایم؛ اما ماجرای فروش آیفون ۲۰ میلیونی به این سادگی‌ها نیست.

در واقع مشتری بلافاصله گوشی آیفون را با قیمت ۲۰ میلیون تومان تحویل نمی‌گیرید. فروشنده اعلام می‌کند که این گوشی را با تاخیر در اختیار مشتری قرار می‌دهد. با این حال مدت زمان این تاخیر مشخص نیست. مشتری نمی‌داند که این گوشی یک روز دیگر یا یک هفته یا یک ماه یا چند ماه دیگر به دستش می‌رسد. آیا این گوشی واقعا به دست او می‌رسد؟

موضوع دیگر اینجاست که اکثر فروشگاه‌هایی که آیفون را با قیمت ۲۰ میلیون تومان می‌فروشند از اینماد برخوردارند و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از مشتری‌ها به این فروشگاه‌ها اعتماد داشته باشند. در نظر داشته باشید که در طول سال‌های گذشته بسیاری از کلاهبرداری‌های بزرگ توسط سایت‌ها و فروشگاه‌هایی انجام شد که آن‌ها هم اینماد داشتند.

آیفون ۱۳ بیست میلیونی که شاید هیچ وقت به‌دستتان نرسد

سروصدای این فروشگاه‌ها با تبلیغات فراوان و استفاده از فعالان اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی نظر بسیاری از مردم را به سمت خود جلب کرده است. افزایش قیمت موبایل مخصوصا آیفون و ممنوعیت فروش آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ باعث شده که شرایط برای خرید گوشی آیفون دشوارتر شود. از آنجایی که آیفون جدیدتر وارد بازار نمی‌شود و تولید آیفون ۱۳ هم در بازار جهانی بسیار کاهش پیدا کرده و به سختی پیدا می‌شود، قیمت این گوشی در ایران افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل فروش آیفون ۱۳ با قیمت ۲۰ میلیون تومان نظر همه را به سمت خودش جلب کرده است. به این موضوع توجه کنید که قیمت آیفون ۱۳ در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان است. پس همین که این گوشی با قیمت ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، باید مشتری را به فکر وادارد.

اتفاق دیگری که رخ می‌دهد این است که این تعدادی از این گوشی‌ها واقعا به دست مشتری‌ها می‌رسد؛ اما هر گوشی گارانتی متفاوتی دارد! اگر این شرکت خودش به عنوان وارد کننده‌ای فعالیت می‌کند که واسطه را حذف کرده، چرا گوشی‌ها را با گارانتی‌های متفاوت به فروش می‌رساند؟

اتفاق دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در حال حاضر واردات آیفون ۱۳ تنها از طریق ارز حاصل از صادرات با نرخ آزاد و همچنین حقوق و عوارض گمرکی ۱۲ درصدی در کنار ۰ درصد مالیات ارزش بر افزوده امکان‌پذیر است.  پس به همین دلیل عرضه آیفون ۱۳ با قیمت پایین‌تر از ۳۰ میلیون تومان شبه برانگیز خواهد بود.

با این حال تبلیغات گسترده‌ای که با حضور چهره‌های شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، باعث شده که خیلی‌ها تصور کنند که واقعا آیفون ۱۳ با قیمت بسیار ارزان‌تری به دست آنها خواهد رسید.

در روز‌های اولیه که استقبال خاصی از این طرح صورت نگرفته گوشی‌ها با تاخیر کمتری در اختیار مشتری قرار می‌گرفت. مثلا مشتری با پرداخت ۲۰ میلیون توان پس از گذشت ۳۰ روز گوشی را تحویل می‌گرفت. اما حالا مدت زمان ارسال گوشی تا ۳۰ ماه هم طول می‌کشد و احتمالا این مدت زمان بیشتر خواهد شد. در واقع مشتری ۲۰ میلیون تومان به شرکتی پرداخت می‌کند که معلوم نیست در چه تاریخی گوشی را تحویل می‌دهد. در این مدت زمان هم شرکت هر کاری که دلش بخواهد با پولی که از شما گرفته انجام می‌دهد. حالا شما می‌مانید و گوشی‌ای که معلوم نیست کی تحویل می‌گیرید. محدودیت‌های واردات گوشی مخصوصا گوشی‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ باعث شده که بازار این گوشی بیشتر به دست سودجویان قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =