تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
hamburger
تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرومکس؛ قیمت آیفون ۱۶ پرو و زمان عرضه

آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرومکس؛ قیمت آیفون ۱۶ پرو و زمان عرضه

اپل قطعا ماه مهر یا شهریور امسال خانواده آیفون ۱۶ خود را معرفی می‌کند و مدل‌های پرو و پرو مکس این خانواده قطعا به‌روزرسانی‌های جدید و زیادی خواهند داشت. حالا که چند ماه تا معرفی سری جدید آیفون‌های جدید در ماه سپتامبر فاصله داریم، شایعات زیادی پیرامون این گوشی‌ها منتشر شده که در این مطلب، هر آنچه در مورد آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس می‌دانیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زمان معرفی  و قیمت آیفون ۱۶ پرو مکس

اپل معمولا گوشی‌های خود را اوایل پاییز معرفی می‌کند و به نظر نمی‌رسد که امسال این روند تغییر خاصی داشته باشد. انتظار داریم که سری آیفون ۱۶ در ماه سپتامبر (اواخر شهریور و اوایل مهر) معرفی شوند؛ ماهی که معمولا اپل دستگاه‌های جدید خود را معرفی می‌کند. 

در حال حاضر برای پیش‌بینی قیمت هنوز زود است؛ ولی به نظر می‌رسد که قیمت گران‌ترین نسخه، یعنی آیفون ۱۶ پرو مکس حدود ۱۰۰ دلار بیشتر از آیفون ۱۵ پرو مکس باشد. با اینکه همیشه ممکن است پیشنهادهای جدیدتر شاهد افزایش قیمت باشند؛ به خصوص با افزایش قطعات؛ اما واضح است که اپل دوست دارد یک مدل «پرو» با برچسب قیمتی ۹۹۹ دلار داشته باشد. به همین دلیل، باید اتفاق مهمی رخ دهد که آیفون ۱۶ پرو (نه پرو مکس) از این محدوده قیمتی خارج شود.

طراحی آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۶ پرو

طراحی آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۶ پرو

اپل در دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، برای طراحی سبک‌تر و دوام بالاتر، از تیتانیوم استفاده کرد. انتظار می‌رود که همین روند برای دو مدل «پرو» نسل جدید نیز ادامه یابد و مطمئنا پورت USB-C که اپل در آیفون‌های فعلی به کار برده نیز در آن‌ها استفاده خواهد شد.

در مدل‌های آیفون ۱۵ پرو، دکمه بی‌صدا با یک دکمه عملکردی جدید جایگزین شد که شایعه شده در تمام مدل‌های آیفون ۱۶ (نه فقط مدل‌های پرو) نیز به کار خواهد رفت. شایعه دیگری ادعا کرده که یک دکمه Capture به تمام مدل‌ها اضافه خواهد که می‌تواند در دوربین گوشی مورد استفاده قرار گیرد و احتمالا با فشار کمتری فوکوس خواهد کرد. قاب‌های سری آیفون ۱۶ نیز دکمه‌های عملکردی و Capture را تائید می‌کنند.

می‌توانید تمام موارد گفته شده را در تصویر ماکت پایین مشاهده کنید و تفاوت اندازه آیفون ۱۶ پرو را با مدل استاندارد ببینید. 

همچنین، در زیر می‌توانید ماکت‌های هر چهار مدل را ببینید و اندازه مدل پرو مکس را با مدل استاندارد مقایسه کنید.

تفاوت اندازه تمام مدل های آیفون ۱۶

افشاگری در X، سرنخ‌های اولیه‌ای در مورد برخی رنگ‌های آیفون ۱۶ پرو مکس را به ما داده است: زرد کویری (Desert Yellow) یا تیتانیوم کویری (Desert Titanium) و خاکستری سیمانی (Cement Grey) یا خاکستری تیتانیومی (Titanium Grey). اخیرا شنیده‌ایم که آیفون‌های پرو احتمالا در چهار رنگ عرضه می‌شوند: خاکستری یا سفید، نقره‌ای و مشکی فضایی (Space Black) و یک رنگ رُز (Rose) جدید. همان منبع بعدا اضافه کرد که این رنگ‌ها با همان طراحی شیشه‌ای مدل‌های پایه آیفون ۱۵ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پستی در X، چندین قاب از آیفون ۱۶ پرو را به نمایش گذاشته و می‌توان از بریدگی دوربین قاب‌ها فهمید که این گوشی جزیره دوربین بزرگ‌تری نسبت به مدل‌های قبلی خواهد داشت. با توجه به اینکه چندین شایعه گفته‌اند که مدل‌های پرو دوربین‌های بزرگ‌تری خواهند داشت، می‌توان چنین جزیره دوربین بزرگی را منطقی دانست.

صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرو مکس

صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۶ پرو

برای صفحه نمایش، شاید فکر کنید اپل همچنان به پنل ۶.۱ اینچی چند سال گذشته خود وفادار می‌ماند. هرچند، شایعه‌ای ادعا می‌کند که اپل از پنل‌های بزرگ‌تری استفاده خواهد کرد و آیفون ۱۶ پرو از صفحه نمایش ۶.۳ اینچی و آیفون ۱۶ پرو مکس/اولترا از پنل ۶.۹ اینچی استفاده خواهد کرد. رندرهای منتشر شده از آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس نیز این مسئله را تایید می‌کنند. با توجه به افزایش اندازه صفحه نمایش، به نظر می‌رسد که باتری این گوشی‌ها نیز حجیم‌تر خواهد شد.

در ادامه، ماکت‌های منتشر شده از آیفون‌های جدید نیز این افزایش اندازه را تایید می‌کنند.

برخی تحلیل‌گران انتظار داشتند که اپل از پنل‌های روشن‌تر سامسونگ برای مدل‌های پرو استفاده کنید؛ اما این تغییر پنل هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد. با این حال، یک افشاگر ادعا کرده که اپل روشنایی صفحه نمایش را تا ۲۰ درصد نسبت به نسل فعلی افزایش خواهد داد. همچنین، گزارش جدیدی عنوان می‌کند سامسونگ پنل‌های اولد پیشرفته‌ای برای نسخه‌های آیفون ۱۶ پرو تامین می‌کند که نتیجه آن، ۲۰ درصد روشنایی بیشتر نسبت به نسل فعلی است.

فرایند تولید نمایشگری به نام ساختار کاهش حاشیه (Border Reduction Structure) می‌تواند به اپل کمک کند تا حاشیه صفحه نمایش را به ۱.۲ میلی‌متر کاهش دهد؛ اما گزارش جدیدی ادعا می‌کند که تامین‌کنندگان هنوز نتوانسته‌اند این صفحه را به اندازه کافی با کیفیت تولید كنند.

دوربین آیفون ۱۶ پرو مکس

دوربین آیفون ۱۶ پرو مکس

دوربین‌ها همیشه در گوشی‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند و به همین دلیل است که تا به امروز اطلاعات کمی در مورد دوربین‌های آیفون‌های ۱۶ پرو به بیرون درز کرده است. با این حال، شایعاتی که شنیده‌ایم، تغییرات زیادی را نوید می‌دهند.

بزرگ‌ترین شایعه ادعا می‌کند که دوربین تله‌فوتوی تتراپریسمی که در آیفون ۱۵ پرو مکس به کار رفته، راه خود را به مدل‌های آیفون ۱۶ پرو نیز باز خواهد کرد. منابع مختلفی از زنجیره تامین اپل مانند تحقیقی از TrendForce و Samsung Securities این مسئله را تایید کرده‌اند. این اتفاق احتمالا توانایی زوم آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس را مانند آیفون ۱۵ پرو مکس، به ۵ برابر افزایش می‌دهد.

احتمالا لنز تله فوتوی جدیدی نیز در مدل‌های آینده استفاده می‌شود که عملکرد دوربین زوم را افزایش می‌دهد و در عین حال، وزن و اندازه آن را کاهش خواهد داد.

همچنین شنیده‌ایم که دوربین اولتراواید آیفون‌های ۱۶ پرو نیست به نمونه ۱۲ مگاپیکسلی فعلی به‌روز خواهد شد. همچنین، شایعه‌ای ادعا می‌کند که تمام مدل‌های پرو از لنز ۴۸ مگاپیکسلی استفاده خواهند کرد. 

با وجود اینکه ضبط ویدئوی اسپیشیال تا امروز فقط محدود به مدل‌های پرو می‌شد؛ به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد این قابلیت را به مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶ نیز اضافه کند.

برای دوربین سلفی، ممکن است اپل بالاخره از دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی دست می‌کشد و در تمام مدل‌های خانواده آیفون ۱۶، به یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی ارتقا خواهد داد.

یک یا چند دوربین این مجموعه ممکن است از پوشش لنز جدیدی که اپل در حال کار روی آن است، بهره‌مند شوند. امیدواریم این اتفاق حالت لنز فلر (Lens Flare) در تصاویر که رقبا بهتر از اپل می‌توانند آن را کنترل کنند، بهبود بخشد.

مشخصات و عملکرد آیفون ۱۶ پرو مکس

مشخصات و عملکرد آیفون ۱۶ پرو مکس

با توجه به اینکه مدل‌های پرو در دو نسل قبلی از بهترین تراشه‌های اپل بهره‌مند بودند، انتظار داریم که همین روند در آیفون‌های ۱۶ پرو نیز ادامه داشته باشد. تحلیل‌گری به نام جف پو (Jeff Pu) انتظار دارد که مدل‌های ۱۶ پرو از تراشه جدید A18 Pro استفاده كنند. شنیده شده که این تراشه نتایج بنچمارک شگفت‌انگیزی از خود به جا گذاشته است.

علاوه بر این، پو پیش‌بینی می‌کند که مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶ از تراشه A18 با فرایند ۳ نانومتری استفاده كنند. این تراشه نسخه ضعیف‌تری از A18 Pro است؛ اما حداقل یکی از نسخه‌های تراشه، فضای قالب بیشتری خواهد داشت تا ترانزیستورها و سخت‌افزاری روی خود سوار کند تا بتواند عملکرد هوش مصنوعی دستگاه را بهبود دهد. هرچند، اپل ممکن است هنوز برای مدیریت حجم پردازش هوش مصنوعی به سرورهای ابری متکی باشد.

همچنین، شنیده‌ایم که اپل ممکن است قدرت موتور عصبی NPU را برای تراشه‌های A18 افزایش دهد. این بدان معناست که تراشه‌ها می‌توانند قدرت پردازش هوش مصنوعی بیشتری نسبت به تمام دستگاه‌های اپل داشته باشند.

البته ممکن است عملکرد A18 Pro کمی ضعیف باشد. تست‌های CPU گیک‌بنچ فاش شده نشان از عملکرد بهبود یافته نسبت به A17 Pro دارند؛ اما امتیازهای به‌دست آمده کمتر تراشه‌های نسل جدید اسنپدراگون یا دایمنسیتی هستند.

آیفون ۱۵ پرو مکس اولین آیفونی بود که با حجم ذخیره‌سازی پایه ۲۵۶ گیگابایت به بازار عرضه شد. این احتمال وجود دارد که آیفون‌های ۱۶ پرو نیز همین مسیر را طی كنند و با توجه به درخواست‌های هوش مصنوعی، این احتمال وجود دارد که امسال تمام مدل‌های خانواده آیفون ۱۶ با حداقل فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت وارد بازار شوند.

با این حال، شایعه‌ای ادعا می‌کند حافظه جدید، به مدل‌های پرو اجازه می‌دهد که بتوانند حداکثر ۲ ترابایت حافظه داخلی داشته باشند که دو برابر حداکثر حافظه آیفون‌های فعلی است. البته این مسئله ممکن است به قیمت کاهش سرعت حافظه تمام شود.

برای ارتباطات، انتظار می‌رود مدل‌های پرو امسال از Wi-Fi 7 پشتیبانی كنند که از سه باند برای انتقال سریع اطلاعات استفاده می‌کند. کاملا مشخص است که آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس از مودم ساخت اپل استفاده نمی‌کنند؛ چون کوالکام اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶، مودم‌های اپل را تامین خواهد کرد.

اگر گوشی اپل شما خراب شده است، تعمیر آن را به کسری پارس بسپارید: تعمیر گوشی آیفون

باتری آیفون ۱۶ پرو مکس

باتری آیفون ۱۶ پرو مکس

اصلی‌ترین شایعه در مورد باتری آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس نشان می‌دهد که این گوشی‌ها افزایش حجم باتری ۲ درصدی را تجربه خواهند کرد. این اتفاق، تاثیری آنچنان زیادی روی عمر باتری نخواهد داشت؛ اما امیدواریم که دیگر به‌روزرسانی‌ها باعث شوند که این گوشی‌ها نسبت به نسل فعلی خود، بیشتر دوام داشته باشند. شاید این گوشی‌ها بتوانند با یک بار شارژ تا ۳۰ ساعت دوام داشته باشند.

در مورد اینکه آیفون ۱۶ پرو در به‌روزرسانی پوسته و تراکم باتری، مانند ۱۶ پرو مکس باشد، اختلاف نظر وجود دارد. این حتی می‌تواند به معنی عمر باتری بیشتر برای مدل کوچک‌تر باشد؛ اما برای چنین اتفاقی باید تا آیفون ۱۷ پرو منتظر بمانیم.

علاوه بر این، گزارش‌هایی نشان می‌دهد که اپل قاب فلزی برای باتری تمام مدل‌های آیفون ۱۶ استفاده می‌کند که باعث می‌شود تعویض باتری راحت‌تر انجام شود.

نرم افزار آیفون ۱۶ پرو مکس

اپل در ماه ژوئن (خرداد)، پیش‌نمایشی از iOS 18 را نشان داد و فقط آیفون‌هایی که از این سیستم‌‌عامل پشتیبانی می‌کنند را معرفی کرد. با این حال، می‌توان با اطمینان گفت که آیفون‌های سری ۱۶ نیز با iOS 18 به دست خریداران می‌رسند.

نسخه جدید iOS قابلیت‌های جدیدی مانند اپ Photos بازطراحی‌شده، به‌روزرسانی‌هایی در Mail، برنامه Notes و دیگر ابزارهای بهره‌وری و ظاهری جدید دارد و حالا می‌توانید صفحه خانه آیفون خود را به طور کامل شخصی‌سازی کنید.

احتمال دارد که برخی قابلیت‌های iOS 18 فقط محدود به آیفون‌های ۱۷ پرو باشد؛ اما تا وقتی این گوشی‌ها معرفی نشوند، نمی‌توانیم به طور قطعی نظر دهیم.

شایعه شده که تراشه A18 Pro به کار رفته در مدل‌های ۱۷ پرو می‌تواند قابلیت‌های Apple Intelligence را اجرا كنند. این قابلیت‌ها، ابزارهای هوش مصنوعی هستند که اپل آن‌ها برای تمامی دستگاه‌های خود (از جمله آیفون) توسعه داده است. 

با توجه به آنچه دیده‌ایم، Apple Intelligence ابزارهای نوشتاری به شما ارائه می‌دهد که پیشنهادهای لحنی ارائه می‌دهد و متون شما را ویرایش می‌کند. ابزارهای ویرایش مولد به شما اجازه می‌دهد که ایموجی‌های جدید ایجاد کنید (چیزی که اپل آن را Genmoji می‌نامد) و حالا سیری باهوش‌تر شده و می‌تواند به درخواست‌های شما کانتکست یا مفهوم اضافه کند.

در حال حاضر، iOS 18 در نسخه بتای دولوپر قرار دارد و نسخهٔ عمومی بتای آن نیز به زودی منتشر می‌شود. در این نسخه، Apple Intelligence فقط یک پیش‌نمایش است و اواخر سال جاری میلادی نسخه کامل آن عرضه می‌شود.

سخن آخر

تقریبا سه ماه دیگر، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به واقعیت تبدیل می‌شوند. این بدان معنی است که طی روزها و هفته‌های آینده افشاگری‌های بیشتری در مورد این گوشی‌ها به بیرون درز می‌کند.

این مطلب کسری پارس را دنبال کنید تا بتوانید آخرین اخبار و شایعه‌های گوشی‌های آینده اپل را از دست ندهید.

برای خرید عمده گوشی آیفون می‌توانید به کسری پارس مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =