تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
hamburger
تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
علت هنگ کردن گوشی موبایل

علت هنگ کردن گوشی موبایل

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در حال استفاده از گوشی متوجه شوید که دیگر نمایشگر به لمس‌های شما پاسخ نمی‌دهد و گوشی دیگر هیچ کاری انجام نمی‌دهد. فارغ از این که گوشی اقتصادی یا حتی بالارده و پرچمدار خریده باشید ممکن است با این مشکل مواجه شوید و به همین جهت در ادامه مطلب قصد داریم دلایل هنگ کردن گوشی اندرویدی و ایفون را با هم مرور کنیم و راهکارهای مؤثر را ارائه دهیم.

کسری پارس نماینده تعمیر موبایل در برندهای مختلف

هنگ کردن گوشی یعنی چه؟

به حالتی که گوشی به دلیل مشکل نرم افزاری به دستورات شما واکنش و پاسخ ندهد هنگ کردن گفته می‌شود. هنگام مواجه شدن با این مشکل شما دیگر نمی‌توانید هیچ کاری انجام دهید و نهایتا باید گوشی خود را ری‌استارت کنید. در ادامه به طور مجزا به هنگ کردن گوشی‌های اندروید و ایفون خواهیم پرداخت.

هنگ كردن گوشی اندرويد

بخش زیادی از دلیل هنگ کردن یک گوشی به داشتن سخت افزار ضعیف یا رم پایین برمی‌گردد و از آنجایی که در دنیای اندرویدی گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده زیاد وجود دارد، پس طبیعیست که هنگ کردن در دنیای گوشی‌های اندرویدی بیشتر از ایفون‌ها باشد.

هنگ كردن گوشي اندرويد

دلایل هنگ کردن گوشی اندرویدی

موارد زیر می‌تواند دلیل هنگ کردن گوشی اندرویدی شما باشد.

ضعیف بودن سخت افزار

یکی از اصلی‌ترین دلایل هنگ کردن گوشی ضعف پردازنده مرکزی است. cpu وظیفه دارد تا از پس پردازش دستورات مختلف بربیاید و اگر این بخش ضعیف باشد نمی‌تواند آنطور که باید و شاید وظیفه خود را انجام دهد و به همین جهت حین استفاده هنگ می‌کند. به همین جهت هنگام خرید گوشی هوشمند حتما باید به بخش سخت افزار آن و به‌خصوص تراشه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کم بودن حافظه رم

حافظه رم گوشی‌های امروزی عموما بین 2 تا 16 گیگابایت است. حافظه رم وظیفه دارد تا به صورت موقت دیتاهای برنامه‌ها را در خود نگه دارد تا شما امکان داشته باشید تا مولتی تسکینگ انجام دهید و همزمان از چند برنامه بهره ببرید. اگر رم گوشی کم باشد هنگام مولتی تسکینگ با کمبود رم مواجه می‌شود و هنگ می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم گوشی با رم 6 گیگابایت یا بالاتر خریداری کنید. خرید مدل‌هایی با رم 3 یا کمتر توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

ترفند افزایش سرعت گوشی

پر بودن گوشی

هر چقدر حافظه داخلی گوشی بیشتر پر شود فشار بیشتری به روی چیپست وارد می‌شود و گوشی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. توصیه می‌کنیم حداقل 3 یا 4 گیگابایت از فضای داخلی گوشی خود را همیشه خالی بگذارید.

داغ شدن گوشی

داغ شدن بیش از حد گوشی نیز می‌تواند یکی از علت‌های هنگ کردن آن باشد؛ چرا که افزایش دما باعث افت عملکرد تراشه می‌شود و این اتفاق به هنگ کردن گوشی می‌انجامد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت انجام کارهای سنگین مانند بازی کردن یا فیلم‌برداری هر 20 دقیقه یا 30 دقیقه یک بار چند دقیقه به گوشی استراحت دهید.

داغ شدن گوشی

مشکلات نرم افزاری

مشکلات نرم افزاری و باگ‌های موجود در سیستم عامل و رابط کاربری نیز می‌تواند باعث هنگ کردن شود. همچنین نصب برنامه‌های مخرب یا غیر بهینه نیز می‌تواند یکی از دلایل هنگ کردن گوشی باشد.

بیشتر بخوانید

علت سیاه شدن صفحه گوشی سامسونگ

روش‌های حل کردن مشکل هنگ گوشی اندرویدی

در ادامه روش‌هایی را برای حل مشکل هنگ کردن گوشی‌های اندرویدی ارائه خواهیم کرد.

گوشی را ری‌استارت کنید

ری‌استارت کردن گوشی یا همان خاموش/روشن کردن آن باعث می‌شود تا سیستم عامل و رابط کاربری از نو راه‌اندازی شود و حافظه رم هم خالی شود. پس در صورت هنگ کردن گوشی آن را ری‌استارت کنید. برای انجام این کار تنها کافیست دکمه پاور را نگه دارید تا گزینه‌های مرتبط نمایش داده شود. اگر این روش جواب نداد دکمه پاور و ولوم پایین را نگه دارید تا گوشی ریبوت شود.

فضای داخلی را خالی کنید

فضای داخلی را خالی کنید

اگر فضای داخلی گوشی تا حد زیادی پر است آن را خالی کنید. برای انجام این کار می‌توانید دیتای خود را به روی لپ تاپ انتقال دهید و یا برنامه‌های غیر ضروری را حذف کنید. همچنین حذف کردن کش برنامه‌ها می‌تواند گاهی تا چند گیگابایت از حافظه داخلی گوشی شما را خالی کند.

گوشی و برنامه‌ها را آپدیت کنید

اگر مشکل هنگ کردن گوشی به دلیل باگ‌های نرم افزاری باشد آپدیت کردن گوشی نقش اساسی را در حل کردن مشکل ایفا می‌کند. همچنین آپدیت کردن برنامه‌ها نیز اهمیت زیادی دارد و گاهی نسخه قبلی یک برنامه دارای باگ است و باید آن را حتما آپدیت کنید.

بیشتر بخوانید

علت پرش صفحه گوشی

از کارت حافظه جانبی استفاده نکنید

اگر گوشی شما قدرت سخت افزاری بالایی ندارد پیشنهاد نمی‌کنیم که از کارت حافظه جانبی استفاده کنید. استفاده از SD Card فشار بیشتری را به تراشه وارد خواهد کرد و باعث کند شدن بیشتر و هنگ شدن گوشی می‌شود.

برنامه‌های غیر بهینه را حذف کنید

وجود برنامه‌های غیر بهینه باعث می‌شود فشار زیادی بر تراشه وارد شود و از سوی دیگر باتری نیز سریع‌تر خالی شود. خالی شدن سریع باتری باعث داغی بیشتر گوشی می‌شود و این موارد در کنار هم باعث هنگ کردن گوشی می‌شوند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که از کجا بدانیم کدام برنامه‌ها غیر بهینه هستند؟

یکی از راه‌های ساده کمک کردن از نمودار مصرف باتری گوشی است. به تنظیمات گوشی خود و بخش باتری مراجعه کنید. در بخش ببینید که کدام برنامه‌ها با وجود استفاده کم بخش زیادی از شارژ را مصرف کرده‌اند. این برنامه‌های گفته شده قطعا بهینه نیستند.

بیشتر بخوانید:

علت کم وز یاد شدن صدای گوشی سامسونگ

علت هنگ كردن گوشی ايفون

گوشی‌های اپل به دلیل سخت افزار بسیار قوی و همچنین نرم افزار بهینه کمتر با مشکل هنگ کردن مواجه می‌شوند اما به هر روی ممکن است ایفون‌های قدیمی‌تر چنین مشکلی داشته باشند. در ادامه روش‌های حل این مشکل و دلیل به وجود آمدن آن را توضیح می‌دهیم.

چرا آیفون هنگ می‌کند؟

خدمات تعمیر برد گوشی در کسری پارس با گارانتی معتبر

چگونه مشکل هنگ کردن ایفون را حل کنیم؟

روش‌های زیر را امتحان کنید.

برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید

اگر ایفون با دکمه سنتی هوم دارید برای بستن برنامه‌های موجود در حافظه رم تنها کافیست دو بار دکمه هوم را فشار دهید تا منوی رم نمایش داده شود. اگر ایفون دارای فیس آیدی دارید تنها کافیست از پایین به سمت بالا سوایپ کنید و کمی دست خود را نگه دارید.

گزینه Background app refresh را خاموش کنید

در ایفون‌ها به صورت پیش فرض گزینه Background app refresh روشن است. طبق این گزینه برنامه‌ها می‌توانند به پس‌زمینه دسترسی داشته باشند و دیتای خود را سینک کنند. این کار باعث افزایش مصرف شارژ و فشار بیشتر به تراشه گوشی می‌شود و می‌تواند منجر به هنگ کردن ایفون شما شود. پس یا به طور کلی این گزینه را خاموش کنید یا حداقل دسترسی برنامه‌های بلااستفاده را به آن قطع کنید.

برای انجام این کار به تنظیمات و سپس بخش General مراجعه کنید و به روی گزینه Background app refresh بزنید. اگر تیک بالای صفحه را بزنید این گزینه به طور کلی خاموش می‌شود و در غیر این صورت می‌توانید از پایین صفحه انتخاب کنید که کدام برنامه‌ها به پس‌زمینه دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

مشکلات رایج گوشی اپل

تاریخچه سافاری را حذف کنید

با گذشت زمان و استفاده بیشتر از گوشی، سافاری کش بیشتر و دیتای بیشتری را ذخیره می‌کند و سنگین‌تر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل به تنظیمات و Safari مراجعه کنید و Clear History and Website Data را بزنید.

بیشتر بخوانید:

چرا وای فای گوشی روشن نمی شود؟

آیفون خود را آپدیت کنید

آیفون خود را حتما به آخرین نسخه IOS آپدیت کنید. این کار باگ‌های احتمالی را از بین می‌برد. همچنین حتما برنامه‌های خود را نیز دائما آپدیت کنید. به تنظیمات و بخش General مراجعه کنید و Software Update را بزنید. همچنین برای آپدیت برنامه‌ها به App store وارد شوید و به روی اکانت خود در بالا سمت راست کلیک کنید تا لیست آپدیت‌ها نمایش داده شود.

در ضمن می توانید خدمات تعمیر گوشی آیفون را از کسری پارس دریافت کنید.

چرا گوشی پرچمدار هنگ می‌کند؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که گوشی پرچمدار با وجود سخت افزار بسیار قوی و رم بالا و همچنین حافظه داخلی با سرعت زیاد چرا هنگ می‌کند؟ باید به شما بگوییم که اولا این مشکل در گوشی‌های بالارده و پرچمدار بسیار کمتر دیده می‌شود و ثانیا دلیل این مشکل باگ‌های نرم افزاری است و باید طی آپدیت‌های گوشی حل شود.

جمع بندی

در این مطلب به شما دلایل هنگ کردن گوشی‌ اندرویدی و ایفون‌ها را توضیح دادیم و به روش‌های حل این مشکل اشاره کردیم. با انجام کارهای بالا می‌توانید از هنگ کردن گوشی جلوگیری کنید و یا حداقل تعداد دفعات آن را کاهش دهید.

سوالات متداول

چرا گوشی هنگ می‌کند؟ هنگ کردن گوشی هوشمند دلایل زیادی دارد که در متن به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. عمده دلایل این اتفاق را می‌توانیم سخت افزار ضعیف، رم پایین، حافظه پر و البته مشکلات نرم افزاری بدانیم.

چگونه مشکل هنگ کردن گوشی را حل کنیم؟ در متن بالا به طور کامل به روش‌های حل این مشکل اشاره کرده‌ایم. بخشی از این راهکارها در اندروید و IOS یکسان است ولی برخی از موارد نیز تفاوت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − سه =