تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
hamburger
تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
همه چیز درباره جیلبریک آیفون

همه چیز درباره جیلبریک آیفون

جیلبریک آیفون به این معنی است که شما به هسته این گوشی‌ها یعنی سیستم‌عامل دسترسی آزادانه‌تری دارید و می‌توانید برنامه‌هایی که تا قبل ‌از این امکان نصب و حذف آن‌ها وجود نداشت را در سیستم‌عامل گوشی دانلود، اجرا یا حذف کنید.

این اقدام مورد تایید شرکت اپل نیست، اما کاربران زیادی بعد از خرید گوشی‌های این شرکت، بلافاصله اقدام به جیلبریک‌کردن آن‌ها می‌کنند. در این مطلب اطلاعات کاملی درباره جیلبریک، مزایا، معایب، انواع و روش انجام آن آورده شده است.

جیلبریک آیفون چیست؟

اگر شما هم از محدویت نصب و حذف برنامه‌های مختلف در گوشی آیفون خسته‌ شده‌اید، جیلبریک‌ کردن آن تنها راه چاره است. سازندگان و توسعه‌دهندگان این گوشی و سیستم‌عامل آن، به‌منظور حفظ امنیت بیشتر کاربران مجوز نصب برنامه‌هایی غیر از اپ‌استور و حذف برنامه‌های درون سیستمی گوشی را نمی‌دهند.

با جیلبریک آیفون ۶ و دیگر نسخه‌های آن، شما می‌توانید برنامه‌هایی را نصب کنید که قابلیت‌های جدیدی به گوشی‌تان اضافه می‌کنند. به‌عنوان مثال، برای بهینه‌کردن باتری و حافظه یا سفارشی‌سازی برخی دستورات نیازمند نصب برنامه‌هایی هستید که به‌طور پیش‌فرض اپل اجازه نصب آن‌ها را نمی‌دهد. درواقع با جیلبریک گوشی‌های آیفون شما امکان سفارشی‌سازی ‌کردن این گوشی را خواهید داشت.

به چه دلیل جیلبریک آیفون انجام می‌شود؟

اگر فکر می‌کنید با خرید آیفون ۱۳ که جزء گوشی‌های جديد این برند است، دیگر مشکل نصب‌ برنامه‌های غیررسمی اپل را ندارید، سخت در اشتباهید. چه این نسخه و چه نسخه‌های بعدی همچنان شامل محدودیت‌های شرکت اپل می‌شوند.

با رونمایی از نسل‌های جدید آیفون، کاربران انتظار داشتند که قوانین سفت و سخت اپل کم‌‌تر شود، اما اپل نه‌تنها محدودیت‌های نصب برنامه‌ها را کاهش نداد، بلکه به آن‌ها موارد دیگری هم افزود.‌ جیلبریک آیفون 6s و حتی جیلبریک آیفون ۱۳ و سایر نسل‌های بعدی این برند، تنها راه چاره برای دور زدن محدودیت‌های اپل است. این محدودیت‌ها عبارت‌اند از:

چگونه بفهمیم باتری ایفون عوض شده است؟

از کجا بفهمیم باتری ایفون تعویض شده

 

مزایای جیلبریک آیفون چیست؟

جیلبریک گوشی‌های آیفون بهترین و تنها روش برای رفع‌ محدودیت‌های اپل است. مزایا و قابلیت‌های دیگری که با جیلبریک به گوشی‌های آیفون افزوده می‌شود، عبارت‌اند از:

جیلبریک ایفون

جیلبریک آیفون چه مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند

جیلبریک گوشی‌های آیفون همیشه هم کار درستی نیست. شاید بتوانید محدودیت‌ها را برطرف کنید، اما با مشکلات دیگری مواجه می‌شوید. در واقع شما با این‌ کار به امنیت گوشی و اطلاعات شخصی‌تان لطمه وارد کرده‌اید. با jailbreak ios 15 و سایر مدل‌های آیفون، مقاومت گوشی را دربرابر حمله و نفوذ ویروس‌ها، بدافزارها و از همه مهم‌تر هک‌ شدن از بین می‌برید. در یک کلام، امنیت که ویژگی مهم این گوشی‌ها است، با جیلبریک به‌خطر می‌افتد.

ازطرفی، وجه تمایز سیستم‌عامل ios با دیگر سیستم‌عامل‌ها، عملکرد پایدار و باثبات آن‌هاست. با jailbreak ios 17 و دیگر آپدیت‌های جدید این سیستم‌عامل، باعث ازبین‌رفتن این ثبات و پایداری می‌شوید. در نتیجه باید انتظار باگ‌ها و مشکلات زیادی در اجرای برنامه‌های مختلف را داشته باشید. هنگ‌کردن، متوقف‌شدن برنامه‌ها حین اجرا و عدم اتصال به پشتیبانی در اپلیکشین‌های مختلف از ایرادهای جیلبریک‌کردن گوشی آیفون است.

جیلبریک آیفون چه تاثیری در عملکرد باتری آن دارد؟

باتری قدرتمند با طول عمر بالا، نقطه قوت گوشی‌های آیفون است. با جیلبریک ‌کردن، مصرف باتری این گوشی‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابر نظر کارشناسان و تجربه‌ای که کاربران از جیلبریک‌کردن پیدا کرده‌اند، با این ‌کار مصرف باتری حدود ۲ برابر بیشتر می‌شود. هر کاربری باید از خود بپرسد که سفارشی‌سازی گوشی و رفع محدودیت‌های آن، ارزش این را دارد که عمر باتری و امنیت گوشی را به‌خطر بیندازد.

اقدام شرکت اپل درمقابل جیلبریک آیفون چیست؟

جیلبریک ‌کردن گوشی‌های آیفون در برهه‌ای از زمان غیرقانونی بود و به‌عبارتی جرم محسوب می‌شد. به‌طور مثال، زمانی ‌که جیلبریک آیفون 5s روی‌کار آمد، کاربران نمی‌توانستند علنی این‌کار را انجام دهند، چراکه این‌کار در آمریکا و برخی کشورهای دیگر پیگرد قانونی داشت. اما اکنون جیلبریک آیفون 5s و نسخه‌های بعد از آن هیچ منع قانونی ندارد.

به‌طوری که در چند سال گذشته شرکت اپل هیچ کاربری را مجبور به رعایت قوانین خود نکرده است، اما درصورت جیلبریک گوشی‌های آیفون، دیگر گارانتی به گوشی مد نظر تعلق نمی‌گیرد. هرچند که گارانتی آیفون و امکانات تحت آن در ایران معنایی ندارد.

علاوه‌بر آن، گوشی‌های جیلبریک‌شده نمی‌توانند اپدیت‌های جدید را نصب کنند. به‌عنوان مثال، با جیلبریک آیفون 7، شما نمی‌توانید نسخه‌های بعدی که بسیار پیشرفته‌تر و توسعه‌یافته‌تر هستند را نصب کنید. بهتر است این‌طور گفت که، عدم اختصاص گارانتی و نصب آپدیت‌های جدید، نوعی جریمه یا تنبیه برای کاربرانی است که قوانین و محدودیت‌های شرکت اپل را نادیده می‌گیرند.

درصورتی ‌که از جیلبریک آیفون خود پشیمان شده‌اید، می‌توانید به‌کمک برنامه iTunes، گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. با این‌کار امکان بهره ‌بردن از خدمات گارانتی را نیز دارد.

جیل بریک ایفون

آیا جیلبریک آیفون، همان آنلاک آیفون است؟ این ۲ چه تفاوتی باهم دارند؟

آنلاک آیفون مانند جیلبریک برای رفع محدودیت‌های خاصی انجام می‌شود. در واقع هر ۲ این اقدامات در جهت دورزدن قوانینی است که شرکت اپل برای تولیدات خود در نظر گرفته است.

آنلاک‌کردن آیفون که بعداز جیلبریک انجام می‌شود، تنها برای رفع محدودیت‌های ارتباطی و سیم‌کارت گوشی انجام می‌شود، درصورتی‌که با جیلبریک آیفون محدودیت‌های نرم‌افزاری و سیستمی گوشی برطرف خواهد شد.

انواع جیلبریک آیفون کدام‌اند؟

جیلبریک گوشی‌های آیفون شامل ۳ نوع مختلف است که هرکدام قابلیت‌ها و محدودیت‌هایی در ارتباط با دسترسی به سیستم‌عامل دارند. به‌منظور آگاهی بیشتر شما، انواع جیلبریک در آیفون را در ادامه شرح داده‌ایم.

جیلبریک ناپایدار (Tether Jailbreak)

در این نوع جیلبریک، دستگاه تلفن شما با موفقیت جیلبریک و آیکون برنامه Cydia نیز در تلفن‌تان نمایان می‌شود. ناپایداری این نوع به‌دلیل این است که با خاموش و روشن کردن یا ریست ‌کردن گوشی دیگر قابلیت‌های جیلبریک‌بودن گوشی برای‌تان فعال نخواهد شد. در نوع ناپایدار برای راه‌اندازی مجدد گوشی، باید یک‌بار دیگر آن را جیلبریک، یا این‌‌‌که به کمک برنامه iTunes گوشی را ریستور کنید.

جیلبریک نیمه پایدار (Semi-Tether Jailbreak)

در این جیلبریک شما بعد از خاموش و روشن‌ کردن گوشی، تنها امکان استفاده از قابلیت‌های محدودی از برنامه‌هاس Cydia را دارید. برای رفع کامل محدودیت‌ها نیاز دارید تلفن‌تان را دوباره جیلبریک کنید تا امکان برقراری تماس، پیامک، دوربین و دیگر قابلیت‌ها برای‌تان میسر شود.

جیلبریک پایدار (Untether Jailbreak)

کامل‌ترین نوع جیلبریک در گوشی‌های آیفون، Untether Jailbreak است. گوشی‌هایی که با این روش جیلبریک می‌شوند، بعد از خاموش و روشن‌شدن هیچ محدودیتی برای استفاده از برنامه‌های سیستمی یا برنامه‌های Cydia ندارند. حتی بعداز ریستارت‌کردن نیز گوشی با مشکل در عملکرد مواجه نمی‌شود.

جیلبریک آیفون با ویندوز چطور انجام می‌شود؟

برای جیلبریک گوشی‌های آیفون نیاز به ابزاری به‌نام checkra1n دارید. ورژن 0.12.2 checkra1n آخرین آپدیت این ابزار است که به‌طور قطع در نسخه‌های بعدی کامل‌تر و با رابط کاربری ساده‌تری ارائه خواهد شد.

این نسخه تنها توسط سیستم‌عامل‌های لینوکس و مک پشتیبانی می‌شود. اما به این معنا نیست که امکان جیلبریک آیفون با ویندوز وجود ندارد. هرچند که بهتر است از نسخه‌های اصلی و ارائه‌شده توسط سازنده  checkra1n استفاده کنید، اما برای جیلبریک آیفون با ویندوز می‌توان از ابزارهای غیررسمی checkra1n بهره گرفت. در ادامه مراحل انجام جیلبریک با این ابزار به شما آموزش داده خواهد شد.

قبل‌ از هرچیزی باید از داده‌های گوشی خود backup بگیرید. برای شروع باید نرم‌افزار Rufus را دانلود کنید. کاربرد این نرم‌افزار برای ساخت USB درایوهای Bootable است. شما می‌توانید از دیگر برنامه‌هایی با کاربرد مشابه نیز کمک بگیرید.

حال نرم‌افزار checkra1n را دانلود کنید. البته طبق توضیحات فوق، این ابزار برای سیستم‌عامل لینوکس ساخته شده است و آن‌ چیزی که شما دانلود می‌کنید احتمالا نسخه‌ای غیررسمی و ازپیش نصب‌شده روی لینوکس است. بعد از دانلود در پوشه‌ای که توسط خود برنامه ساخته می‌شود، باید فایلی با فرمت ios وجود داشته باشد.

بعد از آن لازم است که یک فلش با حجم حداقل ۲ گیگ را به کامپیوتر وصل کنید. حال نوبت اجرای نرم‌افزار Rufus است. این نرم‌افزار به‌طور پیش‌فرض فلش مموری را شناسایی می‌کند. اما اگر چندین فلش به کامپیوتر شما وصل است، می‌توانید از بخش Device، فلش مد نظرتان را انتخاب کنید.

از قسمت Select، فایل ios را انتخاب و روی گزینه Star کلیک کنید. تا زمان اتمام این فرایند، وضعیت در حالت Ready قرار می‌گیرد. بعداز تکمیل فرآیند، روی close کلیک کنید.

حال باید checkra1n را در حالت boot کامپیوتر اجرا کنید. برای این ‌کار بعد از ریستارت‌کردن کامپیوتر و راه‌اندازی مجدد آن، وارد منوی boot شوید. در اینجا باید فلش مموری که در مرحله قبل Bootable شده است را پیدا و انتخاب کنید. برای ورود به منوی boot در کامپیوتر باید از کلیدهای ترکیبی استفاده کنید.

این کلیدها بسته به این‌‌‌که مادربورد شما از چه مدل و نوعی است، متغیر هستند. بعد از اینکه فایل‌های مورد نیاز بررسی و پیدا شدند، برنامه checkra1n اجرا و باز خواهد شد. این ابزار گرچه کاربرد مهمی دارد، اما محیط و رابط کاربری آن بسیار ساده است.

بعد از اجرای برنامه، گوشی خود را به کامپیوتر متصل کنید. برای این‌کار باید از کابل‌های مخصوص که ۲ پورت برای اتصال به گوشی و کامپیوتر دارند کمک بگیرید. اگر تمام مراحل را درست طی کرده باشید، نرم‌افزار checkra1n، گوشی و سیستم‌عامل شما را شناسایی می‌کند و درصورت پشتیبانی از نسخه ios گوشی‌تان، کلید استارت روشن می‌شود. با کلید روی استارت، دستگاه وارد حالت Recovery Mode خواهد شد.

برای جیلبریک آیفون باید وارد حاتا DFU Mode شوید. در این حالت اطلاعاتی مانند نام کاربری و پسورد از شما خواسته می‌شود که باید آن‌ها را به‌درستی در قسمت‌های مشخص‌شده وارد کنید. زمانی که دستگاه شروع به جیلبریک ‌شدن می‌کند نباید اتصال گوشی با کامپیتر را قطع کنید. بعداز مدت‌زمان کمی پیغام موفقیت‌آمیزبودن جیلبریک به نمایش درمی‌آید‌ و شما باید بعد از کلیک روی دکمه Done، کامپیوتر را ریستارت کنید.

برای بررسی وضعیت گوشی و این‌‌‌که جیلبریک به‌درستی انجام شده یا نه می‌توانید برنامه 3uTools را دانلود و در بخش اطلاعات گوشی، گزینه Jailbroken را بررسی کنید. اگر مقابل این گزینه، yes نوشته شده بود، یعنی گوشی شما به‌درستی جیلبریک شده است. درغیر این ‌صورت باید ایراد کار را بررسی و مراحل قبلی را مجددا تکرار کنید.

جیلبریک ایفون قفل شده

بعد از جیلبریک آیفون برنامه (Cydia) چه وظیفه‌ای دارد؟

همان‌طور که با نصب اندروید برنامه گوگل اپ و با نصب نسخه‌های آیفون برنامه اپ‌استور در گوشی نصب می‌شود، بعد از اینکه گوشی آیفون را جیلبریک کردید، برنامه Cydia نیز به‌صورت خودکار در گوشی آیفون شما نصب می‌شود. البته نصب این برنامه شما را در استفاده و نصب برنامه‌های اپ‌استور محدود نمی‌کند و شما همچنان می‌توانید اپلیکیشن‌های این فروشگاه اپل را دانلود و نصب کنید.

در فروشگاه Cydia برنامه‌های زیادی وجود دارند که تا قبل‌از جیلبریک شما نمی‌توانستید آن‌ها را در گوشی‌تان اجرا کنید. اپلیکیشن‌های این فروشگاه تحت پشتیبانی شرکت اپل نیستند و درصورت وجود مشکل نمی‌توانید آن را پیگیری کنید.

آیا جیلبریک آیفون قفل شده امکان‌پذیر است؟

یکی از دغدعه‌های افرادی که گوشی‌های آیفون را خریداری می‌کنند این است که اگر نام کاربری و پسورد گوشی را فراموش کردند، چطور بتوانند وارد گوشی شوند‌. شرکت اپل برای حفظ امنیت داده‌های کاربران در گوشی از نام کاربری و پسورد استفاده کرده است. اگر این اطلاعات توسط مالک گوشی فراموش شوند یا این‌‌‌که گوشی دزدیده شود و اطلاعات اشتباه وارد شوند، آیفون شما قفل می‌شود.

نگران نباشید، زیرا روش‌های متعددی برای برگرداندن نام کاربری و پسورد شما وجود دارد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که امکان دارد با جیلبریک آیفون قفل شده، نام کاربری و پسورد قبلی را بازگرداند، یا قفل گوشی را باز کرد؟

در پاسخ باید گفت که چنین چیزی امکان ندارد، چراکه در روند جیلبریک بعد از اتصال دستگاه به کامپیوتر باید نام کاربری و پسوردتان را در قسمت مشخص‌شده در ابزار  checkra1n وارد کنید و اگر اطلاعات خود را فراموش کرده باشید، جیلبریک انجام نمی‌شود‌. پس نمی‌توان آیفون قفل‌شده را جیلبریک کرد مگر اینکه از قبل قفل آن را باز کرده باشید.

جمع‌بندی

در این مطلب آموختید که جیلبریک آیفون چطور امکان‌پذیر است. جیلبریک گوشی‌های آیفون بهترین روش برای رفع قوانینی است که شرکت اپل با هدف حفظ امنیت کاربران و داده‌های آن‌ها در گوشی اعمال کرده است. با این کار شما می‌توانید برنامه‌های دل‌خواهتان را از فروشگاه Cydia دانلود و نصب کنید.

همچنین امکان سفارشی و شخصی‌سازی گوشی مانند تغییر تم و فونت نیز برای شما وجود دارد. اما بدانید که با جیلبریک‌کردن گوشی آیفون از خدماتی که تحت‌عنوان گارانتی توسط سازنده ارائه می‌شود، محروم خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =